Happyles
De integrale Happyles-aanpak omvat e-lessen over (on)gelukkig zijn, een Happylestest (depressiescreener) en adviesgesprek voor alle leerlingen met als input de Happylestest. Jongeren met verhoogde depressiescore worden doorverwezen naar evidence-base hulpaanbod.
Bij deze aanpak wordt samengewerkt tussen de school en de JGZ of GGZ preventie. Er is een eendaagse training voor uitvoerders.
Kenmerk |
Omschrijving |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Eigenaar | Trimbos-instituut | ||||||
Website | |||||||
Aan de slag |
|
||||||
Doel | Doel van de Happyles-aanpak is bevorderen van welbevinden en voorkomen van depressie bij VMBO of MBO leerlingen. Daarnaast bevordert deze aanpak integraal werken in de jeugdzorgketen: de school en de JGZ en GGZ werken nauw samen. |
||||||
Onderwijstype |
|
||||||
Klas |
|
||||||
Materiaal |
Er is een draaiboek voor de lessen. De e-lessen bevatten filmpjes, animaties en sleepoefeningen. In de traning wordt uitleg gegeven over de totale Happyles-aanpak en over de ict-elementen. Gedurende de uitvoeringsperiode kan er een beroep worden gedaan op de Happyleshelpdesk.
Doorgaans financiert de gemeente de uitvoeringsuren van Happyles. |
||||||
Thema |
|
||||||
Ouderbetrokkenheid | Nee | ||||||
Activiteit is gericht op ![]() |
|
||||||
Wanneer uit te voeren? |
|
||||||
Activiteit is zelfstandig door een school uit te voeren | Ja | ||||||
Door wie uit te voeren op school? |
|
||||||
Tijdsbesteding ![]() |
Tussen 10 tot 25 uur Als de school interesse heeft kan deze zich aanmelden via de site van Happyles. Bij voorkeur is er al een samenwerking met jeugdhulpinstellingen (GGD, GGz-preventie, JGz). Ook kan de aanmelding vanuit een Gemeente, GGD of GGz/JGz plaatsvinden via de site. Het Trimbos-insituut kan ook een aangemelde school met een JGZ of GGZ verbinden. |
||||||
Gemiddelde optionele tijd die het de school kost | N.v.t. |
||||||
Waar is ondersteuning is beschikbaar? |
|
||||||
Indicatie vaste kosten ![]() |
Tussen €1000 en €2500 Zie hierboven. |
||||||
Beoordeling | Goed onderbouwd |